Sabtu, 12 Januari 2013

Perintah Allah yang perlu kita laksanakan sebagai seorang ibu


Perintah Allah yang perlu kita laksanakan sebagai seorang ibu dan pengorbanan yang tiada tandingan. Pengorbanan inilah yang menjadikan “syurga itu di bawah telapak kaki ibu” . Pengorbanan inilah yang Rasulullah kata kapada sahabatnya supaya tidak pergi berjihad tetapi menjaga ibunya. Pengorbanan ini juga yang Rasulullah suruh umatnya mengutamakan ibu lebih kepada segala-galanya. Apakah pengorbanan itu ? sudah pastilah pengorbanan untuk menyusukan anaknya sehingga usia anak 2 tahun dan mendidik anak. Seperti firman Allah, iaitu

Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajipan ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan dengan menurut kadar kesanggupannya.
Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan juga seorang ayahnya kerana anaknya, dan waris pun berkewajipan demikian.
Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum 2 tahun) dengan kerelaan keduanya dan musyarawatan, maka tidak ada dosa atas keduanya.
Dan jika kamu ingin anakmu disusui oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayran menurut  yang patut.
Bertaqwalah kpd Allah dan ketahuilah bhawa Allah Maha Melihat  apa yang kamu kerjakan.
Al Baqarah :233
Anak saya yang sulung hanya sempat menyusu dengan mamanya ini selama 3 minggu sahaja. Kelemahan saya ialah saya tak kuat semangat, ada lagi factor-faktor luaran yang lain seperti baby keliru puting. Tapi semuanya balik kepada diri mamanya sendiri. Memang saya cukup-cukup menyesal. Kesannya anak saya yang sulung ni lemah antibody, boleh dikatakan setiap bulan pergi buat lawatan ke klinik.

Lahir anak yang kedua, saya nekad untuk menyusukan baby..whatever happen saya tetap berdegil untuk menyusukannya. 2 minggu yang pertama memang mencabar tapi saya kuatkan semangat, Alhamdulillah kami dapat menyesuaikan diri. Nak menyusukan anak pun kena ada skill yer. Masuk minggu ketiga berpantang saya surf macamana untuk tingkatkan susu badan. Alhamdulillah jumpa dengan blog pn. Alin Atan dan masa tu lah saya berkenalan dengan produk Shaklee (masa tu tau set penyusuan sahaja..rupanya ada banyak lagi set untuk kesihatan dan kecantikkan). Set ini memang banyak membantu menyihatkan saya, membanyakkan susu badan dan repaired va**na. Saya memang tak ambil sebarang jamu kerana farhana kena pro-long jaundice..sampai sekarang saya pun tak ambil..membazir je beli jamu sebelum bersalin dulu.

Next post saya akan cerita lagi produk Shaklee untuk set penyusuan&berpantang (2 in 1).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan