Selasa, 15 Januari 2013

Susu ibu cair ke...?

Komposisi susu ibu boleh berubah mengikut pemakanan ibu dan usia bayi. Komposisi susu ibu terdiri daripada 3 bahagian, iaitu kolestrom milk, transitional milk dan susu matang.

1) Susu kolestrom :
Terhasil dari hari pertama kelahiran hingga hari ke 7. Kuantiti susu pada 7 hari ni memang sedikit tapi jangan risau kerana kandungan antibodinya banyak berbanding dengan air dan lemak. Pada waktu tu pun perut baby kecil lagi sebesar duit siling 50sen. Pada sejam pertama selepas kelahiran, ibu wajib untuk susukan anaknya supaya dapat meransang penghasilan susu ibu dan imunisasi pertama untuk anak. Kolestrum awal ini juga membantu bayi untuk 'membuang' najisnya untuk kali pertama di dunia ini. so baby yang lambat 'membuang' akan menyebab mama keluar wad..

2) Transitional milk / susu peralihan
Kuantiti susu pada peringkat ini akan meningkat dari semasa ke semasa sampai boleh jadi bengkak susu. Komposisi Lemak pun akan meningkat. Untuk mengurangkan bengkak susu, ibu kenalah selalu susukan anak.

3) Susu matang
Pada peringkat ini, susu dah matang dan mempunyai protein, lemak, karbohidrat dan mineral yang selepas 20 hari kelahiran.Menurut sumber dari NHMRC Dietary Guidelines for Children and Adolescents in Australia, 2003..kandungan dalam susu ibu seperti di bawah:


Component
Mean value for mature breastmilk (per 100mL)
Energy (kJ)
280
Energy (kcal)
67
Protein (g)
1.3
Fat (g)
4.2
Carbohydrate (g)
7.0
Sodium (mg)
15
Calcium (mg)
35
Phosphorus (mg)
15
Iron (mcg)
76
Vitamin A (mcg)
60
Vitamin C (mg)
3.8
Vitamin D (mcg)
0.01

Pengeluar susu formula yang terbesar pun menyarankan semua ibu untuk menyusukan anak sehingga anak 2 tahun.

"In Australia and New Zealand, breastmilk is recommended during the infants first year of life and then continued if this suits mother and infant. The WHO recommends that breast milk continue to be part of a child’s diet, to 2 years of age and beyond."

http://infantnutritioncouncil.com/breastmilk-information/


Well, jangan risau jika kandungan air lebih banyak daripada lemak dalam susu ibu kerana kandungan lemak tu dah cukup dengan pelbagai nutrisi untuk bayi anda.
Namun, komposisi nutrisi susu ibu boleh berubah bergantung kepada corak pemakanan ibu. Apakah yang kita makan? adakah sumber protein kita mencukupi untuk anak or semuanya badan kita dah serap...? Fikir-fikirkan ye...Sebenarnya ada cara yang boleh memekatkan susu ibu..akan saya kongsikan cerita itu dengan kalian nanti.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan