Ahad, 17 Februari 2013

HB rendah dan rendah

Antara checkup ibu-ibu mengandung di klinik ialah check paras hemoglobin (HB). HB merupakan protin yang berfungsi untuk membawa oksigen dalam darah. Kekurangan HB akan menyebabkan keupayan darah untuk membawa oksigen ke sel / tisu akan menurun. Penyakit yang disebabkan oleh HB rendah ialah anemea.


antara simptom awal HB rendah ialah :
  1. Sentiasa letih
  2. Pening kepala atau pitam
  3. Apabila melakukan aktiviti fizikal, mudah mendapat sesak nafas
  4. Warna kulit bertukar menjadi pucat
  5. Penurunan berat badan
  6. Kadar denyutan jantung yang cepat
  7. Lemah daya ingatan

Risiko kepada ibu mengandung jika HB rendah ialah 
  1. Peratusan tinggi untuk melahirkan anak pramatang
  2. Pertumbuhan janin yang terencat semasa di dalam kandungan


Kebiasaannya doktor akan pesan supaya tidak miz untuk mkn asid folik dan vitamin2 yg dibekalkn oleh klinik dan mengamalkan diet2 yg seimbang (yg mempunyai byk asid folik). Namun ada jg individu yg HB masih rendah so kena check semula adakah
  • masih mengamalkan minuman kafein. After minum tea/coffie/coklat, ambil asid folik dan vitamin2 yg terlibat. Jika anda amalkan ini, penyerapan vitamin tersebut akan terganggu.
  • Pagi ambil asid folik, tengahari baru ambil vitamin c. Penyerapan asid folik tidak 100% kerana vitamin c membantu penyerapan asid folik oleh badan.
  • Minum susu bersama asid folik pun akan menyebabkan penyerapan asid folik terganggu.
Antara suplimen shaklee yg dicadangkan untuk meningkatkan semula paras HB ialah

Vitalea iron formula:
Mengandungi zat bei yang membantu pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel

Vitamin C
Membantu penyerapan vitamin b12 dan zat besi. Vitamin C juga membantu pengeluaran hemoglobin dan meningkatkan pertahanan badan

B-complex
Meningkatkan sel darah merah dan hemoglobin. Shaklee B-complex adalah lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk B12 dan folat.



Tapi awas kepada pesakit telasamia perlulah mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu, berhati-hati dengan suplimen yg mengandungi iron.

ikhlas
mama fasya


Tiada ulasan:

Catat Ulasan