Isnin, 14 Oktober 2013

Radikal bebas punca penyakit kronik

Ramai yang beranggapan penyakit diabetes berpunca daripada pengambilan gula yang banyak sahaja tapi sebenarnya punca sebenar penyakit-penyakit kronik ialah berpunca daripada radikal bebas.

Radikal bebas ialah molekul yang kehilangan satu electron dan ianya tidak stabil. Untuk menstabilkan dirinya, ia akan mencuri electron dari sel tubuh lalu merosakkan sel tersebut dan mencetuskan satu rangkaian tindak balas dimana lebih banyak radikal bebas dibentuk.

Lama kelamaan, sel-sel tisu yang rosak dan mengalami perubahan struktur DNA akan menghasilkan sel mutan. Bila perubahan DNA ini terjadi bertahun-tahun, maka dapat menjadi tekanan oksidatif yang menimbulkan pelbagai penyakit kronik seperti kanser, jantung, diabetes, katarak, arthiritis dan alzhameir.




Antara factor yang menyumbang pembentukkan radikal bebas dalam badan ialah
  • Pencemaran udara
  • Asap rokok
  • Stress
  • Pengambilan makanan yang tidak seimbang

Antara cara untuk mengurangkan radikal bebas dalam badan

  • mengambil makanan yang tinggi antioksida seperti peria, kunyit, halia dan daun kaduk setiap hari. Ini antara ulam-ulaman yang mudah kita dapati dari pasar tapi ada banyak lagi makanan yg tinggi antioksida.
  • bersenam sekurang-kurangnya 3x seminggu selama 20 minit.
  • mengambil makanan organic iaitu tiada racun, baja original, tidak terdiri daripada makanan GMO, tiada perasa / pewarna tiruan.

So tepuk dada Tanya minda..mampu ke kita mengelak radikal bebas jika kita tidak kembali dengan cara atok nenek kita dulu..makan sayur / ulam-ulaman yg tiada racun dan menggunakan baja original sperti ubi kayu, bekerja sambil bersenam seperti membajak sawah, hidup dalam udara yang segar seperti dikampung dan berlambat-lambat dengan menaiki kereta lembu dan tiada jam ?

Tentu jawapannya TIDAK. Kita sukakan pekerjaan dalam penghawa dingin, kita sukakan fast food sebab tak sempat nak masak sebelum masuk ofis kerana jam, kita tak sempat nak masak sebab keletihan di ofis so kita makan di kedai yang tiada kualiti cara masakannya.

Kesan radikal bebas bukanlah dapat dilihat pada jangka masa pendek tapi bila pada usia telah meningkat kerana makin banyak sel badan yang rosak. Namun Shaklee ada kaedah penyelesaiannya dengan pengambilan vitamin A atau C atau E atau complete suplimen seperti vivix.

In sha Allah akan saya kongsikan tentang suplimen-suplimen ini tapi untuk vivix, boleh klik sini.


Wassalam.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan